Ümit Kalko Haberleri
Kişinin yaşadığı topluluk zarfında kıymeti olan , kabiliyet, biçimci ve gayrı davranış biçimlerini vüruttirdiği vetirelerin tümüdür.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara bakarak insanoğluın davranışlarında belli vürutmeler katkısızlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Yetişek; kişinin davranışlarındaki evetşantısı kanalıyla kasıtlı olarak ve isteyerek değanlayışme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü üzere eğitimin bir çok tanımı mimarilabilmektedir. Ancak, hasetmüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanım:
“Kişinin davranışında, kendi evetşantısı kanalıyla ve kasıtlı olarak matlup yönde( eğitimin ammaçlarına şayeste ) değanlayışme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu teşhis bakarak;
· Yetişek bir vetiretir.
· Yetişek sürecinde, kişinin davranışlarının matlup yönde değanlayıştirilmesi ammaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki değanlayışme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde kişinin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç zemin öğesi vardır.
1. Yalnızç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Yetişek ammaçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam fiyat ve yorum ile son bulur. Sürecin bu mantığı tam kültürler dâhilin aynıdır. Yalnızçların içinde ne olduğu ve öğrenme dâhilin kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre bakarak değanlayışebilir, ancak sürecin doğbeyı değanlayışmez.
Yetişek kapsamı ve tanımlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün süresince biriyi filozof ve pedagog, eğitimin ne başüstüneğuna dayalı farklı farklı tanımlamalarda bulunmuştur. Hasetmüzde ise eğitimin kabul edilen ölçünlü tanımı şudur: Yetişek, kişinin davranışlarında kendi evetşantıları kanalıyla kasıtlı olarak istendik davranış değanlayışikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanımlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu tanımlamanın zarfında eğitime dayalı bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları kanalıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış değanlayışikliği” ve “süreç” üzere kelimeler eğitimin ana taşlarıdır.
Yetişek, kişi dâhilin hayat boyu devam fail bir vetiretir ve davranışlarda tadil meydana getirir. Bu davranış değişimleri ise kişinin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişimleri istendik kısaca beklentilere ve hedeflere şayeste olabileceği üzere istenmedik yönde de vürutebilir. Yetişek sürecinin anlayışletilmesi ise kasıtlı kısaca programlı ve programlı olabileceği üzere vürutigüzel de olabilir. Kasıtlı olarak meydana getirilen eğitime formal terbiye, vürutigüzel meydana getirilen eğitime ise informal terbiye denir. Daha açıklayıcı bir örnek verirsek mektep, dershane, terbiye merkezleri üzere mekânlarda maruz terbiye formal; kişinin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı sıfır terbiye ise informal eğitidir. Yani terbiye yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı değildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine bakarak sınıflandırıldığında formal ve informal terbiye bulunmak üzere dü tür ortaya çıkar. Formal terbiye okullarda evet da kurumlarda belli bir tasar ve program çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu terbiye tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende terbiye süreci yönetimsel bir kadro ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal terbiye ise kendi kendine vüruten hesapsız ve programsız meydana getirilen eğitimdir ki duygusal bu eğitimi içtimai çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir cümle olarak ele aldatmaındığında ise terbiye sisteminin üç zemin ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, vetireler ve çıktılardır. Fon; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, tesisat, maliyet, personel üzere fiziksel unsurlardır. Süreç; mektep zarfında gerçekleştirilen dersler, öğrenme evetşantıları ve ders aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde mütehassıslık, yeterlilik, mezuniyet, imtihan hatimeları üzere matlup davranış değanlayışiklikleridir.